De Tsjechische pianist Lukáš Vondráček is een sensatie. Bij hem lijkt muziek herboren te worden, aldus een Amerikaanse recensent. Zijn vermogen om uit de piano kleuren en zangstemmen te toveren grenst inderdaad aan het ongelofelijke. En dat komt van pas in Johannes Brahms´ Eerste Pianoconcert. Hierin dreef de jonge, experimenterende Brahms pianistiek tot het uiterste – niet met klaterende notenlawines, maar door het instrument een rijke, orkestrale klank te geven. En dat klinkt nog altijd imposant.
Het NNO speelt tevens Beethovens Vijfde Symfonie, waarvan…
De Tsjechische pianist Lukáš Vondráček is een sensatie. Bij hem lijkt muziek herboren te worden, aldus een Amerikaanse recensent. Zijn vermogen om uit de piano kleuren en zangstemmen te toveren grenst inderdaad aan het ongelofelijke. En dat komt van pas in Johannes Brahms´ Eerste Pianoconcert. Hierin dreef de jonge, experimenterende Brahms pianistiek tot het uiterste – niet met klaterende notenlawines, maar door het instrument een rijke, orkestrale klank te geven. En dat klinkt nog altijd imposant.
Het NNO speelt tevens Beethovens Vijfde Symfonie, waarvan het overbekende ´noodlotsmotief´ zelfs tot de popmuziek doordrong. Hoe beroemd het stuk ook is, het blijft boeien – zeker wanneer je bedenkt dat deze symfonie de muziekgeschiedenis definitief veranderde. Voorafgaand klinkt een aangrijpend oorlogswerk van de Tsjech Bohuslav Martinů, gecomponeerd ter nagedachtenis van een slachting die de nazi´s in 1942 in zijn geboorteland aanrichtten. Hierin komt terloops dat ´noodlotsmotief´ van Beethoven voorbij, met goede reden.
Dirigent – Hartmut Haenchen
Piano – Lukas Vondracek