Inwoners noemen deze kruising van wegen ‘de Dam’. Maar nergens is iets van een dam te zien en een straatnaambordje met die naam is ook niet te bekennen. Hoe zit dat? Al vanaf 1819 was men vanaf het Stadskanaal begonnen met het graven van de Gasselternijveenschemond. Deze werd in 1838 als Catharinawijk doorgetrokken naar Gasselternijveen waar dit nieuwe kanaal ‘de Vaart’ ging heten. Bij het ontmoetingspunt met het Gasselternijveensch Hoofddiep werd een dam gelegd in verband met de verschillende waterstanden in de Hunze en in de Vaart. ‘De Dam’ dus.
Gass…
Inwoners noemen deze kruising van wegen ‘de Dam’. Maar nergens is iets van een dam te zien en een straatnaambordje met die naam is ook niet te bekennen. Hoe zit dat? Al vanaf 1819 was men vanaf het Stadskanaal begonnen met het graven van de Gasselternijveenschemond. Deze werd in 1838 als Catharinawijk doorgetrokken naar Gasselternijveen waar dit nieuwe kanaal ‘de Vaart’ ging heten. Bij het ontmoetingspunt met het Gasselternijveensch Hoofddiep werd een dam gelegd in verband met de verschillende waterstanden in de Hunze en in de Vaart. ‘De Dam’ dus.
Gasselternijveen was nu via het water verbonden met Stadskanaal en de zee. Langs de zuidkant van de haven lag een gemetselde kade. De Havenkade. Hier konden schepen aanmeren om te laden en te lossen. De cementindustrie van Goudberg en de graanmaalderij van Moesker vestigden zich daar. Die gebouwen zijn allemaal gesaneerd en hebben in 2010 plaatsgemaakt voor het huidige appartementencomplex en gezondheidscentrum.
In 1938 is op de kop van de Vaart een eik geplant ter gelegenheid van de geboorte van prinses Beatrix. Deze boom staat er nog. Een paar meter terug, vóór het transformatorhuisje, staat
een koningslinde, geplant ter gelegenheid van de kroning van prins Willem-Alexander in 2013.