Toyisme | Dejo | 2015 | Acryl/Linnen | 200 x 350 cm | Gemeentehuis Assen
Sinds 1925 bestaat er in Assen een ‘kortere weg’, ook wel het TT-circuit genoemd, waar coureurs harder rijden dan de snelheid van het licht. Tijdens de eerste race in 1925 racet Piet van Wijngaarden met zijn nummer 36 als eerste over de streep. Met zijn 1PK is hij een ware ruiter te paard. In 1926 herhaalde hij deze overwinning op zijn Nortonpaardje.
Op de Ossenbroeken, het achterste deel van het Drentse circuit, duikt Giacomo Agostini op. Hij leunt voorover op zijn trouwe MV Agusta en wint maar liefst veertien keer in verschillende klassen. Met recht draagt Agostini nummer 1. In de jaren ’90 verandert het circuit in eén grote rodeoshow, aangevoerd door de Texaanse cowboy Kevin Schwantz. Met zijn nummer 34 vliegt hij over het circuit als een wormgat door de tijd en wint de koningsklasse in ‘90, ‘91 en ‘93!
He…
Toyisme | Dejo | 2015 | Acryl/Linnen | 200 x 350 cm | Gemeentehuis Assen
Sinds 1925 bestaat er in Assen een ‘kortere weg’, ook wel het TT-circuit genoemd, waar coureurs harder rijden dan de snelheid van het licht. Tijdens de eerste race in 1925 racet Piet van Wijngaarden met zijn nummer 36 als eerste over de streep. Met zijn 1PK is hij een ware ruiter te paard. In 1926 herhaalde hij deze overwinning op zijn Nortonpaardje.
Op de Ossenbroeken, het achterste deel van het Drentse circuit, duikt Giacomo Agostini op. Hij leunt voorover op zijn trouwe MV Agusta en wint maar liefst veertien keer in verschillende klassen. Met recht draagt Agostini nummer 1. In de jaren ’90 verandert het circuit in eén grote rodeoshow, aangevoerd door de Texaanse cowboy Kevin Schwantz. Met zijn nummer 34 vliegt hij over het circuit als een wormgat door de tijd en wint de koningsklasse in ‘90, ‘91 en ‘93!
Het race-evenement blijkt in 1980 nog steeds een groot circus. In dit jaar bespringt motorcoureur Jumping Jack Middelburg het circuit. Met zijn nummer 8 neemt hij de benen, finisht als eerste en wordt hij een ware volksheld. De eerste race na de oorlog in ’46 wordt gewonnen door de Nederlandse Piet Knijnenburg op zijn BMW. Met 32PK bereikte Knijnenburg een topsnelheid van 180 km/u. In 2013 vliegt snelheidsduiver Marc Márquez met zijn nummer 93 door de Duikersloot en wordt wereldkampioen.
In ’77 stuurt de succesvolle Wil Hartog zijn Suzuki met nummer 33 als eerste over de finishlijn. Dit succes levert hem zelfs een fabriekscontract op. Publiekslieveling Valentino Rossi, schiet onderdoor bij Hartog en maakt zijn opwachting in ‘97 met nummer 46. Hij wint maar liefst 6 keer de GP. Hij stuurt zijn motor richting Geert Timmer bocht, waar het gouden zijspanduo Streuer en Schnieders in ‘87 en ‘91 als eerste finishten. Zij werden 3 keer wereldkampioen en daarmee de grootste Nederlandse huisgrossier in edelmetaal.