Op de hoek van het trouwpaviljoen staat Eva, een bronzen beeld van een lange, slanke jonge vrouw met de handen in haar zij van Hans Ittmann. Bij de bouw van het gemeentehuis en het trouwpaviljoen in 1968 werd het beeld daar geplaatst in overleg met architect Y.S. Dijkstra.
Hans Ittmann (1914-1972) brak in 1941 zijn o…
Op de hoek van het trouwpaviljoen staat Eva, een bronzen beeld van een lange, slanke jonge vrouw met de handen in haar zij van Hans Ittmann. Bij de bouw van het gemeentehuis en het trouwpaviljoen in 1968 werd het beeld daar geplaatst in overleg met architect Y.S. Dijkstra.
Hans Ittmann (1914-1972) brak in 1941 zijn opleiding tot notaris af om zich geheel aan de kunst te wijden. Naast de schilderkunst had ook beeldhouwen zijn interesse. In 1946 kon Ittmann door een studiebeurs van de Franse regering een paar jaar in Parijs studeren. Hij bezocht de Ecole des Beaux Arts, werkte op het atelier van Zadkine en kwam in contact met Parijse kunstenaars van de Ecole de Paris die rond 1950 half- abstract, half- figuratief werk maakten in harmonische kleurstellingen. Ittmann was in 1954 een van de oprichters van de Liga Nieuwe beelden. Deze organisatie wilde 'samenwerking bevorderen tussen architect en beeldend kunstenaar op voet van gelijkheid'.