Toen Vincent van Gogh in het najaar van 1883 hier in Nieuw-Amsterdam/Veenoord verbleef, maakte hij lange wandeltochten in de omgeving. Hij was gefascineerd door de plaggehutten, veenketen en de veenarbeiders die hier woonden. Vincent schreef enthousiast aan zijn broer Theo hoe ‘onuitsprekelijk mooi’ hij het hier vond. Mooi waren zijn schilderijen volgens eigen zeggen nog niet. Hij moest ‘nog veel bij leeren’. In Drenthe oefende hij veel met het contrast tussen licht en donker, dat ook in zijn latere werken is terug te zien.
Van Gogh…
Toen Vincent van Gogh in het najaar van 1883 hier in Nieuw-Amsterdam/Veenoord verbleef, maakte hij lange wandeltochten in de omgeving. Hij was gefascineerd door de plaggehutten, veenketen en de veenarbeiders die hier woonden. Vincent schreef enthousiast aan zijn broer Theo hoe ‘onuitsprekelijk mooi’ hij het hier vond. Mooi waren zijn schilderijen volgens eigen zeggen nog niet. Hij moest ‘nog veel bij leeren’. In Drenthe oefende hij veel met het contrast tussen licht en donker, dat ook in zijn latere werken is terug te zien.
Van Gogh heeft meerdere schetsen en schilderijen gemaakt met plaggehutten of veenketen er op. Het kan goed zijn dat hij dit schilderij ‘Hutten’ in deze omgeving schilderde. Op een oude kadastrale kaart zijn de veenketen in deze omgeving van de Middenweg vastgelegd. Zo weten we dat op deze plek veenketen stonden die in het bezit waren van vervener mr. Jan Albert Willinge Gratema. Ze zijn rond 1890 afgebroken.
Een leuk weetje over dit schilderij is dat als je goed kijkt, je zandkorreltjes ziet oplichten in de donkere verf. Waarschijnlijk waaide het nogal toen Vincent dit schilderij buiten maakte.