Op een dag was hij onderweg naar een heideveld om zoden te halen voor in de kachel. De boer met wie hij meereed, vertelde over zijn dochter die pijn had door een liesbreuk. De smid herinnerde zich een remedie uit een Duits boekje: het meisje moest een paar spijkers slaan in de boom voor het huis van de smid en als de bast over de spijkers was gegroeid, was de breuk genezen. Het leek te werken, het arme kind was genezen toen de spijkers
onder de bast waren verdwenen.
Sin…
Op een dag was hij onderweg naar een heideveld om zoden te halen voor in de kachel. De boer met wie hij meereed, vertelde over zijn dochter die pijn had door een liesbreuk. De smid herinnerde zich een remedie uit een Duits boekje: het meisje moest een paar spijkers slaan in de boom voor het huis van de smid en als de bast over de spijkers was gegroeid, was de breuk genezen. Het leek te werken, het arme kind was genezen toen de spijkers
onder de bast waren verdwenen.
Sindsdien kwamen mensen met alle mogelijke breuken en andere klachten af op de breukebomen, de magische spijkers en de helende krachten van de smid. Er werden spijkers in de bomen geslagen, de smid prevelde zijn magische spreuk en vele patiënten genazen van hun kwaal.
Na het overlijden van haar vader nam zijn dochter de bomenpraktijk over, en na haar deed haar dochter hetzelfde. In de jaren veertig werden de breukebomen omgehakt en verbrand, maar waarschijnlijk is de magische werking overgegaan op de twee nieuwe bomen.