De Viertorenbrug is in 1960 in opdracht van de provincie Drenthe gebouwd naar ontwerp van de…
De Viertorenbrug is in 1960 in opdracht van de provincie Drenthe gebouwd naar ontwerp van de Dienst Water en verkeer van de provincie. Hij verbindt de oostelijke en de westelijke oever van het Oosterdiep ter plaatse van de Verlengde Tweede Groenedijk bij Barger-Compascuum. De brug is voor de provincie Drenthe van belang omdat het de enige in werking zijnde hefbrug in de provincie is en de enige Viertorenbrug in Drenthe die is overgebleven van een reeks van meerder vergelijk-bare bruggen. Zo is bijvoorbeeld een identiek exemplaar in het Kanaal Buien-Schoonoord reeds gesloopt. De enige andere hefbrug is het Dommelskanaal (met stalen zuilen een ander ontwerp) is niet meer in werking en is dichtgezet. Vanwege het weer opnieuw bevaarbaar maken van de vaarverbinding Erica-Ter Apel werd de brug in 2008 gerenoveerd en kreeg het zijn heffunctie weer terug. Hiertoe werd het vaste betonnen brugdek gesloopt en kwam er een beweegbaar stalen hefdek voor in de plaats. Verder werd er weer een bewegingswerk en een elektrische installatie aangebracht. Wanneer het traject is uitge-baggerd, is Ter Apel weer vanuit Barger-Compascuum via het Oosterdiep bereikbaar.