Dorpsommetje Witteveen

1 uur (4.5 km)

  • Download
  • Een korte wandeling vanuit het dorp Witteveen van 4.5 km. Net lang genoeg om het hoofd leeg te maken en te genieten van de natuur. Parkeren kan vlakbij de voetbalvelden van Witteveen en is gratis. De wandeling gaat over verharde en onverharde wegen. Honden mogen mee maar graag aan de lijn.

    Dit ga je zien

    Startpunt: Informatiebord bij voetbalveld en ijsbaan in Witteveen
    Kerkweg 1
    Witteveen
    Eindpunt: Informatiebord bij voetbalveld en ijsbaan in Witteveen
    Kerkweg 1
    Witteveen

    Beschrijving

    Startpunt: Informatiebord bij voetbalveld en ijsbaan in Witteveen
    Kerkweg 1
    Witteveen

    1.         Start bij het informatiebord ijsbaan/voetbalveld, met dit bord aan de rechterhand, de parkeerplaats aflopen (A);

    2.        einde parkeerplaats linksaf asfaltweg op. Deze gaat over in onverhard pad;

     NB 1. voor een kortere route (2 km) op asfaltweg rechtsaf, de kruising oversteken en verder gaan met 18;

    3.        einde pad rechtsaf, pad door de bossingel volgen;

    4.        in het bos, na 50m op de driesprong rechtsaf, op volgende driesprong linksaf;

    5.        op kruispunt rechtdoor (NB. op dit kruispunt komt de gele paaltjesroute vanaf de Stobbenplas van links;)

    6.        op driesprong links aanhouden richting Bosplas (B);

    7.        op kruispunt (vlak vóór de Bosplas) rechtsaf langs de diepe sloot;

    8.        1e bospad linksaf;

    9.        op de 1e kruising rechtdoor, op de 2e kruising rechtsaf (voor een extra ommetje rond de Stobbenplas volgt u hier rechtdoor de gele paaltjesroute. Blijft u deze volgen dan komt u weer uit bij 5);

    10.     op driesprong rechtsaf;

    11.      verharde weg oversteken (links ligt de begraafplaats en natuurbegraafplaats (C) (een bezoekje is aan te bevelen) en bospad volgen aan de overkant;

    12.      op driesprong rechts aanhouden tot aan pad langs diepe sloot;

    13.      linksaf de sloot volgen, aan het eind bij de wildkansel het graspad rechtsaf volgen tot de verharde weg;

    14.     op de verharde weg (Kerkweg) rechtsaf;

    15.      eerste weg rechtsaf (Ir. E. Biewingaweg);

    16.     einde weg linksaf (W. Slotweg);

    17.      einde Slotweg linksaf (Mej. A. Talmaweg;

    18.     op het kruispunt met de Kerkweg even linksaf en neem dan direct het smalle bospaadje aan uw rechterhand, dit rechts aanhouden tot het verharde wegje. Hier rechtsaf;

     NB. Op de kruising met de Kerkweg bent u halverwege de route. Als verkorting kunt u hier rechtsaf gaan en bent u na 300m bij het startpunt;

     19.     direct weer linksaf en volg de asfaltweg (J.B. Kanweg) (D);

    20.    na 100m (bij huisnr. 65) het pad rechtsaf nemen;

    21.      na 80m begint het ‘haven’kanaal. Volg het pad hierlangs tot het einde (E);

    22.     sla voor de Middenraai rechtsaf. Op de kruising met de verharde weg links en direct rechts om de Middenraai verder te volgen; beton gaat over in zandweg;

    23.     bij de autoweg rechtsaf over de raai, singel aan de linkerhand houden;

    24.     op de hoek van het bos het pad het bos in volgen;

    25.   bospad blijven volgen, op t-splitsing rechtsaf;

    26.   einde bospad linksaf, verharde weg oversteken en u bent weer bij het startpunt.

    (A) Witteveen vroeger en nu
    Wandelen door Witteveen betekent genieten van een ruim opgezet dorp met fraaie tuinen en kleine huisweiden. Aan de randen van het dorp en langs de buitenwegen domineren grote boerderijen waarvan een deel nog altijd een agrarische functie heeft. De bebouwde kom getuigt van een planmatige opzet. Rechte wegen, met tientallen burgerwoningen van hetzelfde type, op regelmatige afstand van elkaar gebouwd. Witteveen is op de tekentafel ontworpen. In het begin van de 20e eeuw richtte de provincie gesteund door een aantal gemeentes de “N.v. Ontginningsmaatschappij Het Lantschap Drenthe” op. De gemeentes kamptes enerzijds met toenemende werkloosheid en beschikten anderzijds over grote oppervlakten heide. Deze heidevelden verloren hun nut doordat de boeren in de zanddorpen steeds minder schapen hielden en de heide als weidegrond niet langer noodzakelijk was voor de bedrijfsvoering. De werklozen werden aan het werk gezet met schop en kruiwagen. Dit om zoveel mogelijk mensen werk te verschaffen. De overheid was er op gericht om van Witteveen zo snel mogelijk een gewoon dorp te maken. In 1926 namen de eerste inwoners hun intrek in de arbeiderswoningen. Centraal kwam het plantsoen te liggen. in 1928 en 1929 werden hier respectievelijk de lagere school en de kerk gebouwd. Spoedig verrezen ook de eerste boerderijen. 

    (B) Bosplas
    De Bosplas is gegraven bij de aanleg van de N381, de provinciale weg die Emmen met Drachten verbindt. Deze zandwinplas is zeer diep en heeft een omvang (± 6 hectare) te danken aan het vele zand dat nodig was om het viaduct over de Kanweg op voldoende hoogte aan te leggen. 

    (C) Begraafplaats en natuurbegraafplaats
    Onderdeel van de bossen rond Witteveen zijn de begraafplaats en aansluitend de natuurbegraafplaats. De ‘traditionele’ dodenakker is vanaf 1937 in gebruik. Op de grijze grafstenen uit de eerste periode staat een treurwilg, destijds een veel gekozen symbool voor de dood en verdriet. Ook kenmerkend voor die tijd is het baarhuisje. Het baarhuisje was (sedert 1872) verplicht onderdeel van elke begraafplaats. De overledene mocht in het geval van een besmettelijke ziekte niet thuis worden opgebaard, maar moest naar het baar- of lijkenhuisje worden gebracht. Vanaf 2005 is de natuurbegraafplaats in gebruik. De natuurbegraafplaats voorziet in de behoefte van mensen om zo natuurlijk mogelijk met de dood en de herinnering aan de nabestaanden om te gaan. De graven liggen dan ook midden in het bos en niet op rij langs de paden. De gedachte achter deze wijze van begraven is om snel en met zo min mogelijke verstoring op te gaan in de natuur. 

    (D) De sigaar en het voormalige haventje
    De dorpskern van Witteveen strekt zich uit aan weerszijden van het langgerekte plantsoen. Dit sigaarvormige park is aangelegd om de bewoners de beschikking te geven over openbaar groen. De eerste tientallen jaren kenmerkte het landschap in de wijde omgeving zich door zijn enorme openheid, om niet te zeggen kale toestand. Waar de route de J.B. Kanweg verlaat en een wijk volgt, lag eerder een haventje. Dit was rechthoekig van vorm. De schepen meerden hier af om lading te lossen of te laden. De in 2010 aangelegde steiger is in de oude stijl nagebouwd. 

    (E) Aan de Middendraai
    De brug is gebouwd in 2010. Vorm en materialen zijn identiek aan de bruggen die tot in de jaren zestig in Witteveen en omgeving werden aangetroffen. De brug ligt over de Middendraai, in de volksmond het kanaal geheten.  

    Eindpunt: Informatiebord bij voetbalveld en ijsbaan in Witteveen
    Kerkweg 1
    Witteveen

    Blijf op de hoogte

    Ontvang maandelijks de leukste tips en inspiratie uit de Oerprovincie van Nederland.

    Schrijf je in!