Klompen: iedereen weet wat het zijn en hoe ze er uit zien. Toch worden ze veel minder gedrag…
Klompen: iedereen weet wat het zijn en hoe ze er uit zien. Toch worden ze veel minder gedragen dan vroeger en is de klompendrager een uitstervend ras. En dat terwijl het nog niet zolang geleden is dat bijna iedereen een paar klompen had en daar dagelijks op liep. Er waren in die tijd dan ook veel klompenmakers die allen hun eigen modellen maakten en in een vaak bonte variatie van kleuren en versieringen. De grote verscheidenheid aan klompen van vroeger en van nu is een waardevol deel van het cultuur-historisch erfgoed van een volk.
De Stichting Klompenmuseum Gebr. Wietzes in Eelde, in de kop van Drenthe, is genoemd naar de twee laatste klompenmakers in Eelde: Eiso Wietzes (1916 – 1977) en Egbert Wietzes (1925 – 1988). Niet alleen vervaardigden zij op zeer vakkundige wijze gebruiksklompen; zij verzamelden ook klompen uit vele landen.
Het grootste deel van de deelcollecties, zowel nationaal als internationaal, behoort tot de kern-collectie. Met name de klompen, de trippen, het historisch houten schoeisel, de gereedschappen en de machines moeten genoemd worden. Het grootste deel hiervan is uniek en onvervangbaar. Waardevol zijn daarnaast de kunstklompen, de relatieklompen, de klompen voor andersoortig gebruik en het moderne houten schoeisel. Het audiovisuele materiaal versterkt eveneens de missie van het museum.
De collectie van het Internationaal Klompenmuseum is de grootste en meest uitgebreide en belangrijkste collectie ter Wereld.